Näytetään tekstit, joissa on tunniste kännykkäkuvat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kännykkäkuvat. Näytä kaikki tekstit

10/05/2015

kuulumisia ja kruunuvuoriseikkailuja


Viime aikoina on tapahtunut hurjasti. Koulussa viiletetään eteenpäin niin, etten oikein osaa edes arvioida pidänkö siitä. Pidän ja en pidä. Kaipaan enemmän teoriaa ja vähemmän ryhmätöitä, mutta toisaalta tämä opettaa. Pohdin haenko yliopistoon ensi keväänä vai kolmen vuoden päästä. Toisaalta teemme paljon kenttäretkiä ja kuten ensimmäisestä kuvakollaasista näkyy, välillä ruokatauoilla pystyy karkaamaan autiotaloihin. Tämä yksilö kökötti jossain Hämeenlinnan lähettyvilllä.
 Koulun lisäksi olen aktivoitunut järjestötouhuissa ihan toden teolla. Olin ensin animalian kouluvierailijakoulutuksessa, sitten Maan Ystävien. Työskentelin vapaaehtoisena taannoisilla "Viisas Elämä" -messuilla ja ylitin itseni monta kertaa. Lisäksi murustin kirppiskenkäni ympäri Tamperetaloa. Osallistuin elämäni kolmanteen mielenosoitukseen. Kävin acrojooga -kurssin kummallisista "envoimennäsinnekunenosaamitäänjaolenliianlihava" -ajatuksista huolimatta. Olen muutenkin keksinyt sopivimman tavan ylittää tuollaiset hetken ulkonäkökauhut kysymällä itseltäni, että kuka näistä minun ajatuksistani hyötyy. Yleensä vastaukseni kuuluu: "en ainakaan minä" ja "kapitalismi". Kummasti parempi fiilis tuon oivalluksen jälkeen.
 Kotona yksiössäni, jossa on mummun vanhat matot ja oranssit kirppisverhot, olen puolestaan heittänyt täysin laiskaksi. Laitan kyllä ruokaa, mutta lykkään tiskaamista ja pyykin pesua niin pitkälle kuin mahdollista. Sotku kasaantuu pöydille ja tuolinkarmeille vaatepinoina. Käytän aikani mielummin lukemalla ja snäppäämällä (tunnukseni on "rakkautta", sieltä löytyy tasaisin väliajoin rantteja ja autiotaloja).
Kiasmassa on parhaillaan esillä Jani Leinosen Tottelemattomusskoulu. Se on huikea. Kannattaa olla tottelevainen ja mennä katsomaan se. Ai että. Toinen suositukseni on tsiikailla Docventuresin keskiviikkodokkarit.

Viime lauantaina MY:n kaivostoiminta-aiheisen kouluviearilijakoulutuksen jälkeen minulla oli nelisen tuntia luppoaikaa Helsingissä ennen bussiin kiipeämistä. Jalkani johtivat kuin itsestään jo tutuksi käyneilla metro ja bussireiteille, joiden määränpäänä oli Kruunuvuori. Hassua huomata, että siitä on lähes päivälleen vuosi, kun siellä viimeksi vierailin. Silloin oli jo lunta maassa. Nyt potkin kahisevia lehtiä ja nautein auringonsäteistä. Laskin kolmen talon palaneen maan tasalle, ja yhden, viime kerralla vielä asutun talon, olleen antaneen periksi. Kruunuvuori valtaa tilaa, rikkoo aidat, valtaa talot ja ihmisten sydämet. Autiotalojen muistutus siitä, ettei mikään ole pysyvää, käy minuun joka kerta.  
Seikkailin alueella usean tunnin ja lopulta asetuin risti-istuntaan kylmälle kalliolle banaanein ja omenin varustautuneena. Aurinko laski värjäten taivaan liekkimereksi Helsingin syttyvien valojen ylle. Suomenlinna syleili merta, jonka horisontissa risteilylaivat kuljettivat ihmiselämää. Minut valtasi ihmeellinen riemun ja surumielisyyden sekoitus. Seikkailunhalu. Seikkailunriemu.
Syksy heittelee minua. Heittäydyn.

8/01/2015

tunnetiloja

Tämä aika on täynnä niin kummallisia tunnetiloja. Keskiyöllä ajettuja tunteja kohti autiotaloja, joihin ei sitten uskalletakkaan mennä pimeyden virittämän tunnelman vuoksi. Hetkelliseen hedonismiin sortumista, sitten taas tapojen parantamista ja jälleen sortumista. Lupauksia. Toiveita. Päiväkirjan väliin kertyviä lappusia. Sen unohtamista (ja muistamista), että asioilla on aina se toinen, minulle näkymätön puoli ja seuraus. Söpöjä eläinvideoita ja kauniita valokuvia. Töitä ja kiirettä ja aikatauluja. Kaiken liikekannalle heittävä muutos. Kaneliteetä sokerilla ja soijamaidolla. Festareita. Muuttokuormaa sisäänsä odottavat pahvilaatikot eteisen lattialla. Uusia alkuja. Täydellisyydentavoittelua. Varoivaisen toiveikkaita reissusuunnitelmia loppukesälle. Punaisella kauko-ohjattavalla leikkiautolla ihmisiin tahallaan törmäilevä hirmuisen hyväntuulinen pikkupoika elokuvateatterissa. Puuvärikynien ja muiden nostalgisten tuoksujen hatara yhdistyminen unohtuneisiin muistoihin. Yleisöosaston kirjoitusten lukemista sisällä kiehuvan kiukun siivittämänä. Kahvia, jonka kitkeryys johtunee kaatuneista sademetsistä. Kaksi tärkeää oivallusta. Ja monta tämän tyylistä listausta.(Hei minusta olisi kyllä kiva oppia kirjoittamaan, mutta miten se oikein onnistuu?)

10/11/2013

syksy


Pyöräilen kirpeässä syysilmassa läikkyvä kahvikuppi kädessä, Noah and the Whale  korvanapeissa ja vaaleanpunainen reppu täynnä koulu- ja kirjastonkirjoja. Olen matkalla taidemuseolle. Valokuvat ympäri maailmaa ja pitkät videoteokset toivottavat minut tervetulleeksi. Kahvi on jäähtynyt juuri sopivaksi. Viihdyn yksinäni omissa ajatuksissani, mutten haaveile yksinolosta. Syksy on minulle sopivan vähän kiirettä, ihan liikaa teetä ja sopivasti uusia typerännäköisiä hattuja (kolmannen kuvan kettupipo). Kännykkäkamera on näköjään syrjäyttänyt hetkellisesti järjestelmäkamerani. Se sai tarpeekseen koulun valokuvauskurssista ja viettää nyt hermolomaa. Ellen sitten ala opettelemaan videoeditointia ja luoda hullua videotaidetta. Mieli tekisi.